Avmaska hunden – tips & råd

Symptom som viktminskning, lös mage och kräkningar kan vara indikationer på att din vovve har fått en maskinfektion. Det är även vanligt att pälsen blir matt och glanslös eftersom tarmparasiterna reducerar hundens förmåga att få i sig all näring som den behöver. Ett annat tecken på mask kan vara hosta eller andnöd då vissa maskarter påverkar funktionen i luftrör och lungor. Vissa sorts maskar, som exempelvis bandmaskar, upptäcks lätt och kan ses med blotta ögat i avföring eller kräkningar. Det är dock inte ovanligt att hunden bär på tarmparasiter utan symptom eller synliga tecken.

Behandling mot mask

Hos oss på VetApotek hittar du ett mångfaldigt sortiment av receptfria avmaskningsmedel för hund – här finns orala lösningar och tabletter från välrenommerade kvalitetsmärken som Milbemax, Axilur, Droncit, Flubenol och Dronbits. Du hittar produkterna längre ner på denna sida. Vilket medel du ska välja beror på vilken sorts mask hunden har och hur många behandlingar som behövs. Vissa maskmedel ges som en engångsdos medan andra ska upprepas några dagar i följd. En del avmaskningsmedel behandlar flera typer av mask samtidigt. Också hundens ålder, livsstil och vikt avgör vilken maskbehandling som är lämplig. Vi erbjuder även receptbelagda preparat i andra former än tabletter om du har svårt att medicinera din hund. Kontakta en veterinär för råd och tillvägagångssätt.

Avmaska inte i onödan!

På grund av risken för resistens hos parasiter, har man numera slutat med rutinmässig användning av maskmedicin på vuxna hundar. Idag avmaskar man endast då behovet finns samt vid konstaterade maskangrepp. Om din hund har känslig mage ska du rådfråga veterinär innan du behandlar den mot mask. En hund med dålig mage ska inte behandlas med avmaskningsmedel.

Avföringsprov

Du kan enkelt köpa ett testkit på apoteket för att identifiera olika masktyper på apoteket. Testet skickas sedan till ett laboratorium som analyserar provet efter ägg från olika sorters mask. Eftersom bandmask lätt kan upptäckas med blotta ögat behövs det inga tester för den sortens mask.

Symptom & tecken på mask

Här följer symtom som kan tyda på att din hund drabbats av mask.

• Diarré eller lös avföring
  • Risgrynsliknande partiklar i avföring, päls eller runt analöppningen
  • Klåda och irritation kring anus
  • Viktminskning
  • Glanslös eller matt päls
  • Kräkningar
  • Hosta
  • Andnöd
  • Ökad blödningstendens
  • Nosflöde

Om du är osäker ska du alltid kontakta din veterinär.

Mask hos valpar

När det gäller valpar rekommenderas fortfarande rutinmässig maskbehandling. Det är vanligt att valpen redan är avmaskad hos uppfödaren eller hundhemmet men bör behandlas minst en gång till i sitt nya hem. Unga valpar behöver först endast en engångsdos mot spolmask. Det rekommenderas sedan att avmaska vovven någon gång igen när den är mellan 6 månader och 1 års ålder. Använd då en maskbehandling med effekt mot olika typer av mask – Axilur behandlar mot både rundmask, spolmask, bandmask och Giardia hos hund.

Mask hos vuxna hundar

Det är inte lämpligt att avmaska vuxna hundar rutinmässigt eller i förebyggande syfte. Detta dels på grund av risken för resistens hos tarmparasiter och dels för hundens tarmhälsa. Det rekommenderas därför att lämna in ett avföringsprov i samband med besök hos veterinär om du misstänker inälvsmask hos din hund. Provet visar inte bara om vovven har mask eller inte, utan även vilken sorts tarmparasit det gäller. På så sätt får din hund korrekt behandling för just den typen av mask som den eventuellt har drabbats av.

Du som driver avel, hunddagis eller på annat sätt tar hand om hundar och valpar i grupp bör rådfråga veterinär för en strategisk avmaskningsplan. Hundar som lever tätt tillsammans löper större risk att drabbas av maskinfektioner.

Resa utomlands med hund

När du reser utomlands med din hund gäller särskilda krav på avmaskning. Kraven varierar mellan olika länder och det är husse och mattes ansvar att ta reda på de specifika reglerna för platsen ni ska resa till. Som exempel kräver Norge, Finland, Irland och Malta att din hund är behandlad mot rävens dvärgbandmask innan den får komma in i landet. Du kan läsa mer om detta på https://jordbruksverket.se eller alternativt ta kontakt med landets ambassad för information. Se till att rådfråga veterinär i god tid innan du bokar din resa.

Är mask farligt för hunden?

Om din hund blir allvarligt sjuk av maskangrepp beror på dess ålder, hälsotillstånd samt hur pass omfattande eller långtgående maskinfektionen är. Vuxna och normalt aktiva hundar blir sällan allvarligt sjuka av mask såvida de behandlas korrekt, medan vovven med nedsatt immunförsvar och seniorhunden löper större risk att bli allvarligt sjuka vid stor förekomst av mask. Även om det är mycket ovanligt så kan även människor smittas av hundens spolmask.

Olika sorters mask

Spolmask

Spolmask är den mest vanligt förekommande masken hos hundar och valpar. Den tillhör kategorin rundmask och känns igen på dess långa, vita och spaghettiliknande utseende. Hos oss på VetApotek hittar du flera kända mediciner mot spolmask hos hund – se exempelvis Axilur eller Flubenol.

Bandmask

En annan tarmmask som kan drabba hundar är bandmask – en segmenterad mask som ser ut som små risgryn. Bandmask behandlas med exempelvis Milbemax eller Droncit.

Hakmask

Den blodsugande hakmasken är ovanlig men kan drabba husdjur som får i sig larver via insekter eller gnagare. Larverna kan även tränga in huden på djuret. Hakmasken är dock sällsynt hos hundar i Sverige. Om din hund har konstaterad hakmask kan den behandlas med Axilur eller Flubenol som du kan beställa receptfritt hos oss på VetApotek.

Lungmask

Lungmask kan smitta genom att hunden äter infekterade sniglar och snäckor. Eftersom lungmaskar sätter sig i luftvägarna kallas de även luftvägsparasiter. Symptom på lungmask är hosta, andnöd och nosflöde. Denna maskart är dock ganska ovanlig hos hundar i Sverige och blir främst aktuell vid hundar som vistats i utlandet. Axilur Vet kan användas i förebyggande syfte mot lungmask såvida det finns ett behov att samtidigt behandla mot andra sorters mask.

Hjärtmask

Precis som lungmaskar kan även hjärtmaskar smitta hunden via snäckor eller sniglar som bär på maskar eller deras larver. Det finns lokala fall av hjärtmask i Sverige men infektionen påvisas mest hos hundar som importerats från utlandet. Hosta, andnöd, aptitförlust, trötthet och ökad blödningstendens är de mest förekommande indikationerna på hjärtmask. Mer ovanliga symptom är hjärtsvikt och störningar i nervsystemet. Milbemax Vet kan användas förebyggande mot hjärtmask såvida det finns behov av samtidig behandling mot bandmaskar.

Piskmask

Piskmasken är sällsynt i Sverige och påvisas oftast i samband med import av hundar från Centraleuropa och Medelhavsområdet. Vid lindrig smitta ger piskmasken inga specifika symptom men i större omfattning kan hunden uppvisa lägre aptit och bli lös i magen. För att behandla hund med piskmask används Axilur Vet.

Rävens dvärgbandmask

Rävens dvärgbandmask förekommer mest hos rävar och hundar i Centraleuropa och är ovanlig hos hundar i Sverige. Om en människa smittas av denna sortens mask kan det leda till allvarlig infektion och dödsfall om behandlingen sätts in för sent. Det är därför viktigt att avmaska importerade hundar som kommit hit från länder där det förekommer dvärgbandmask. En hund med infektion av dvärgbandmask uppvisar oftast inga symptom och det kan därför vara svårt att upptäcka utan ett test. Mot rävens dvärgbandmask bör man i första hand använda ett medel som innehåller prazikvantel, exempelvis Milbemax eller Droncit.

Hur smittas hunden av mask?

Råttor, sorkar och andra gnagare kan vara mellanvärd för bandmask. Även insjöfiskar, reptiler, fåglar och loppor kan bära på smitta. Därför är det en god idé att använda ett effektivt loppmedel på vovven som exempelvis Frontlines loppmedel eller Seresto fästinghalsband. Gör ett avföringsprov på din hund om den fångar mycket smådjur eller har ätit av kadaver i naturen.

Risker med att använda avmaskningsmedel på din hund

Så länge du noga fastställer din hunds vikt, ålder och strikt följer doseringsanvisningarna, är maskbehandlingen ofarligt för en frisk hund. Vovven med dålig mage ska inte behandlas mot mask såvida inte veterinären rekommenderar det. Medicinera inte din hund med andra preparat under avmaskningsbehandlingen såvida det inte rekommenderas av veterinär. Avmaska aldrig en vuxen, frisk och symptomfri hund i förebyggande syfte. Vid konstaterad mask hos vuxen hund: medicinera med ett maskmedel specifikt för den diagnosticerade tarmparasiten och undvik att använda blandpreparat i den mån det är möjligt. För frekvent användande av avmaskningsmedel kan leda till resistens hos tarmparasiter vilket innebär att framtida behandlingar blir verkningslösa. Vid behov av upprepad avmaskning bör du inte använda samma maskmedel mer än fyra gånger per år.