Vidilab

Vidilab är Sveriges ledande veterinärmedicinska laboratorium inom träckprovsdiagnostik och hjälper djurägare att testa sin hund, katt, häst eller gnagare för maskparasiter. På grund av risken för resistens hos parasiter har man numera slutat med rutinmässig avmaskning och alla medicinska preparat mot mask hos häst är idag receptbelagda. Vidilabs Kollamasken är ett testkit som påvisar förekomsten av ägg från spolmask, blodmask och fölmask. Du klickar enkelt hem testet och om du får ett recept på avmaskningsmedel från veterinär kan du snabbt beställa hem det via vår recepttjänst. Provet analyseras samma dag som det kommit till laboratoriet och svaret skickas senast påföljande dag. Om träckprovet behövs kompletteras med en odling får du besked cirka två veckor efter det första provsvaret. Svar sker med e-post eller brev. Förpackningen är en returförpackning med portot betalt.

• Veterinärmedicinskt laboratorium
  • Erbjuder träckprov för maskförekomst hos hästar i alla åldrar
  • Erbjuder träckprov för hund, katt & smådjur
  • Testar för blodmask, spolmask & fölmask
  • Porto & laboratoriearbete ingår i priset
  • Snabbt besked

Hästen var från början ett strövande flockdjur som ständigt rörde sig över stora landområden. Maskarnas ägg hann därför inte utvecklas innan flocken vandrade vidare till nästa betesmark och ställde därför sällan till några hälsoproblem för hästarna. Idag betar hästar på mindre inhägnade områden, vilket innebär att risken för maskinfektioner hos nutidens hästar är större. Det är inte alla hästägare som har åtkomst till stora betesarealer och man använder inte sällan samma hästhage vinter- och sommartid. Dessutom är det vanligt med trängsel i hagarna då man blandar många hästar i olika åldrar och kanske även släpper in gästande hästar i området. Alla dessa aspekter är tillsammans en bidragande orsak till att dagens hästar löper större risk för skadlig maskförekomst. Det är därför vanligt att hästägare testar sina pållar minst ett par gånger om året – lämpligtvis någon gång på våren innan betessläpp och någon gång på höst eller vinter. Man testar även nya hästar och föl innan de blandas med de andra hästarna. Kollamasken är även lämpligt när man vill kontrollera att maskbehandlingen har haft effekt.