• Fri frakt över 499:-
  • I samarbete med Evidensia Djursjukvård
  • Snabb leverans
Apotek med tillstånd av Läkemedelsverket

Allmänna köpvillkor

När du handlar på VetApotek godkänner du våra köpvillkor enligt nedan.

1. Allmänt

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) av produkter och tjänster via VetApoteks webbshop.

Vetapotek.se säljer över internet till privatpersoner i Sverige och för att lägga en beställning måste du ha fyllt 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt kunna uppvisa en giltig svensk ID-handling för uthämtning av paket. Som privatperson omfattas du av Distanshandelslagen.

VetApotek tar inget ansvar för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorad affärsmöjlighet. Den maximala ansvarsskyldigheten gentemot dig är begränsad till det totala beloppet på din order.

VetApotek förbehåller sig rätten att ändra köpvillkoren utan att meddela. Den version av köpvillkor som gäller för din order är den du godkänner vid ditt köptillfälle.

Vi reserverar oss för prisändringar och sortimentsförändringar.

2. Beställning

Vetapotek.se förbehåller sig rätten att annullera order som innehåller felaktiga personuppgifter, om du har betalningsanmärkningar eller vid misstanke om bedrägeri samt vid felaktigheter som tryckfel, fel på produktinformation, tekniska problem eller andra yttre omständigheter som gör att vi inte kan fullfölja beställningen utan att betala ut skadestånd och andra påföljder.

Ett köp är avtalat när VetApotek skickar en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgett vid ordertillfället. När du genomför en beställning innebär det att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn-, och person-, eller organisationsnummer registreras i VetApoteks kundregister. Du samtycker också till att ta emot nyhetsbrev och erbjudanden från VetApotek.

Vill du ha hjälp att lägga en order, kontakta gärna vår kundtjänst: kundservice@vetapotek.se.

Vid beställningar som innehåller tunga produtker tillsammans med Läkemedel på recept så kommer beställningen att delas upp i 2 leveranser, läkmedel kommer att skickas till utlämingsställe och övriga produkter kommer att skickas med hemlevernans vid vikt över 20 kg eller om du som kund har valt leveranstjänsten hemleverans.

2.1 Produktbilder och produktinformation

Den levererade produkten kan avvika från produktbilden i form av färg och storlek. Skulle du som konsument inte vara nöjd med varan har du alltid rätt att returnera en oanvänd produkt.

Samtliga bilder och information på vetapotek.se ägs av VetApotek eller leverantören. VetApotek tar inget ansvar för produktens funktion och vi reserverar oss för skrivfel kring produktinformation, tekniska fakta, bilagor och illustrationer.

Om du behöver hjälp med en produkt kan du alltid kontakta kundservice@vetapotek.se

2.2 Priser

Samtliga priser på vetapotek.se presenteras med moms, momsen är redovisad i kassan och betalas av samtliga kunder. Vi reserverar oss för felaktigt angivna priser, prishöjningar och slutförsäljning.

2.3 Orderläggning

E-handelssystemet skickar automatiskt ut en orderspecifikation från systemet via e-post när du har lagt en order. Kontrollera noggrant att denna specifikation är korrekt och rapportera omgående eventuella felaktigheter till kundtjänst för korrigering. VetApotek förbehåller sig rätten att makulera felaktiga ordrar eller vid misstanke om bedrägeri samt vid förhöjd kreditrisk. Vi förbehåller oss också rätten att korrigera ordrar om vi inte kan leverera av någon anledning. Om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket och vice versa.

När du köper receptbelagda varor får vetapotek.se ta del av dina elektroniska recept och våra farmaceuter kan kontakta dig och/eller förskrivare vid behov för att kunna hantera din beställning korrekt.

3. Betalningsalternativ

VetApotek har avtal med Klarna och erbjuder därför flera olika betalningssätt i kassan. Klarna kan ändra sina betalningssätt utan att konsumenten kan hålla Vetapotek ansvariga för nedan listade betalningssätt. Du kan alltid kontrollera Klarnas villkor direkt på Klarnas hemsida för gällande kampanjer, avgifter och räntor.

Klarnas egna villkor

Betalningsuppgifterna skickas alltid krypterade till Klarna. VetApotek förbehåller sig rätten att göra en egen kreditprövning och neka en beställning. Vid försenad betalning eller utebliven betalning tillkommer påminnelseavgifter samt dröjsmålsränta från Klarna. Vid frågor kring Klarnas betalningsalternativ eller frågor kring deras pågående handläggning för betalningar hänvisar vi till Klarnas kundtjänst.

3.1 Kortbetalning

Klarna erbjuder säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard. Kortuppgifter sparas endast hos Klarna, inte hos VetApotek. Avgift tas inte ut från varken VetApotek eller Klarna när kort används som betalningsmedel. Med reservation för felskrivning, kontrollera alltid kortavgifter hos Klarna.

3.2 Delbetalning

Klarna erbjuder delbetalning till den som blir godkänd hos Klarna, kreditprövningen sker direkt i kassan. För information om vad gällande årsränta är och gällande effektiv ränta samt lägsta belopp att betala per månad.

3.3 Fakturabetalning

Klarna erbjuder fakturaköp för godkända kunder. Fakturan har 14 dagars betaltid och inga avgifter tillkommer. För företag gäller 30 dagars betaltid och leveransen går alltid till samma adress som finns registrerad hos bolagsverket. Med reservation för felskrivning, kontrollera alltid betaltid, ränta och avgifter hos Klarna.

 

4. Leverans

Vi erbjuder kunden fraktfri leverans, med det billigaste fraktalternativet, vid en order på över 499 kronor inklusive moms. Vid ordervärde under 499 kronor inklusive moms tillkommer det en enhetsfrakt på 59 kronor inklusive moms för utlämningsställe och 99 kronor inklusive moms för hemleverans.

Tänk på att spara emballage och förpackningar för en eventuell retur eller reklamation. Inspektera alltid godset vid leverans och försäkra dig om att varan är oskadd. Ta ej emot en skadad vara, låt den alltid gå tillbaks med transportören.

VetApotek förbehåller sig rätten att slå ihop flera ordrar till samma leveransadress samt skicka via brev utan att någon ersättning utgår till kund. Vid orsaker som gör att vi inte kan leverera en beställning direkt kan vi göra de orderkorrigeringar som behövs för att leverera ordern på utsatt tid.

Om hemleveransen inte kunde ske på grund av att du inte har varit nåbar eller hemma vid överenskommen tidpunkt tas en avgift ut på 200 kronor per utkörningstillfälle.

Du måste alltid hämta ut ditt paket, ej uthämtat paket räknas ej som ångerrätt eller öppet köp.

Vetapotek.se tar ut en avgift på 150 kronor när paket inte hämtas ut, detta för att täcka våra kostnader som returfrakt och andra avgifter. Tänk på att om du önskar returnera en order till oss måste du först hämta ordern för att sedan returnera den till oss, läs mer under rubriken Ångerrätt.

Beställda läkemedel från recept kommer alltid att leverera till ombud och med personlig utlämning, detta gör att man kan inte agera ombud för någon annan för leveranser som innehåller läkemedel från recept.

4.1 Leveranstid

De leveranstider som presenteras på respektive produkt skall ses som en ungefärlig leveranstid, vissa delar av Sverige har transportbolagen en längre leveranstid till.

Leveranstiden räknas från att VetApotek har lämnat över godset till transportpartnern, vilket endast sker under vardagar.

VetApotek kan inte hållas ansvarig för leveransförseningar ej heller utgår det någon form av ersättning till dig, detta gäller även för varor som är slut i lager vid beställningstillfället.

För tillfället erbjuder vi endast leverans till ombud eller hemleverans, än har vi inte möjlighet att erbjuda dig att hämta i butik.

4.2 Leveransalternativ

Du väljer leveranssätt vid beställningstillfället, tyvärr kan vi inte ändra leveranssätt eller leveransadress efter att ordern är lagd. Har godset inte lämnats över till transportbolag så kan kunden önska en avbeställning.

4.2.1 Leverans till ombud

Leverans till ombud sker endast med mindre paket där maxvikten är 20 kilo.

4.2.2 Hemleverans

Hemleverans kan ske både med kvittens eller utan kvittens. Har du valt utan kvittens förflyttas transportrisken till dig.

Beroende på transportbolag kommer antingen chauffören ringa och boka tid för utkörning eller så skickas ett SMS där val av tid och datum för utkörningen görs.

Läkemedel skickas aldrig med hemleverans, utan alltid till utlämningsställe, även om kunden har valt leveranstjänsten hemleverans. Finns det flera produkter på samma order så kommer dessa att skicaks med vald leveransmetod.

 

5. Avbeställning

En avbeställning kan endast ske om ordern ej har lämnat VetApotek och kan endast göras för hela ordern genom att kontakta kundtjänst via epost: kundservice@vetapotek.se 

Tänk på att ha ditt ordernummer redo för snabbare hjälp.

Det utgår ingen avgift vid makulering av en order. Efter iordningsställande av produkterna makuleras ordern hos Klarna som återför pengarna eller makulerar fakturan beroende på betalningsalternativ. För mer information kontakta Klarna.

Har ordern redan lämnat VetApotek går det bra att göra en retur, tänk på att ej uthämtad paket inte ses som en retur.

 

6. Ångerrätt

Du har ångerrätt när du handlar på internet, ångerrätten gäller i 14 dagar efter du har fått ordern. Vid retur bekostar du som kund returfrakten. Om en retursedel önskas kontakta kundtjänst på kundservice@vetapotek.se 

Ångerrätten gäller inte för läkemedel som har beställts från ett recept, har ordern redan gått iväg så kan vi inte ta tillbaks läkemedel.

Returfrakten beror på vikten. Lämnas returen in på utlämningsställe är returfrakten 59 kronor och dras av på orderbeloppet. Pengarna betalas genom Klarna. Fyll i den medföljande retursedeln om du önskar använda din ångerrätt. Ångerrätten gäller ej på foder eller kattsand som har öppnats.

Saknar du en retursedel finns den att skiva ut här.

Tänk på att omsorgsfullt förpacka produkterna då det är ditt ansvar att produkten kommer fram hel till VetApotek. Vid godkänt användande av ångerrätt återbetalas 100% av de returnerade varornas kostnad. Om någon frakt debiterades vid ordertillfället kommer denna inte att återbetalas då tjänsten redan är utförd.

Returadress till vår butik:
Vetapotek
Cypressvägen 11
21363 Malmö
Märk paketet med ”Retur” och orderrummet

En returfrakt kan bokas och bekostas av kunden, tänk på att du inte får skicka med postförskott, frisvar eller efterkrav.
Omärkta, inskickade utan ordernummer eller kunduppgifter godkänns ej och kasseras efter 30 dagar.

Läkemedel från recept som kommer i retur oavsätt om paketet inte hämtades ut eller om det har aktivt skickats tillbaks kommer inte att krediteras. Läkemedel som kommr tillbask kommer alltid att destrueras.

6.1 Byte

Önskar du göra ett byte sker det på samma sätt som för en retur, varan skickas tillbaka till oss och vi krediterar varans värde efter avdragen returkostnad på 59 kronor, alternativt 99 kronor om vikten är över 20 kilo, genom Klarna. Därefter lägger du en ny order med en ny betalning. Pengarna återbetalas efter att returen är godkänd och vi har meddelat Klarna om returen.
Kontakta vår kundtjänst om du är osäker på hur ångerrätten eller om du vill ha hjälp med att göra en retur. Epost: kundservice@vetapotek.se


7. Reklamation

Har du fått en felaktig eller defekt vara kontakta kundtjänst för att avhjälpa felet.
Är du missnöjd med ditt reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden på www.arn.se. Vid en eventuell tvist följer Vetapotek alltid den allmänna reklamationsnämndens rekommendation. EUs gemensamma tvistlösningssida kommer du till om du klickar här.

För läkemedel på recept så kan du reklamera dessa för följande orsaker:

• trasiga tabletter
• felaktig färg, lukt eller smak
• trasig innerförpackning
• grumlig vätska
• sprayflaska som inte fungerar

Kontakta vår apotekspersonal för vägledning kring din reklamation på telefon 040-6558690 eller mail till radgivning@vetapotek.se

 

7.1 Transportskada

Har en transportskada uppstått är det viktigt att dokumentera den. Om leveransen skedde med chaufför måste du säkerställa att chauffören redogör för detta på transportsavin samt skriver en kommentar kring skadan. Vi rekommenderar dig att inte ta emot gods som är skadat. Om paketet hämtas ut via ombud ska ombudet skriva en kommentar kring skadan i sitt system. Därefter fotograferar du skadan och mailar till vår kundtjänst inom 48 timmar. Mailet ska innehålla bilder på skadan och ett ifyllt ”Anmälan om transportskada”-dokument. 

7.2 Smakgaranti

VetApotek erbjuder smakgaranti på alla foder till hund och katt, är du eller ditt djur inte nöjd med fodret kan du enkelt lämna in det hos oss eller välja att skicka in fodersäcken till oss (gäller endast till samma värde som det inköpta fodret, väljer man ett billigare foder utgår det ingen mellan skillnad). Tänk på att smakgarantin endast gäller i 30 dagar från köptillfället och att det måste finnas minst 80% kvar av fodret. Mejla oss på kundservice@vetapotek.se så hjälper vi dig så fort vi kan. 
OBS Smakgarantin kan endast användas till att köpa ett annat foder, ej annan produkttyp eller för att få pengarna tillbaka.