Allmänna köpvillkor
1. Allmänt
Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) av produkter och tjänster via VetApoteks webbshop.
Vetapotek.se säljer över internet till privatpersoner i Sverige och för att lägga en beställning måste du ha fyllt 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt kunna uppvisa en giltig svensk ID-handling för uthämtning av paket. Som privatperson omfattas du av Distanshandelslagen.
VetApotek tar inget ansvar för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorad affärsmöjlighet. Den maximala ansvarsskyldigheten gentemot dig är begränsad till det totala beloppet på din order.
VetApotek förbehåller sig rätten att ändra köpvillkoren utan att meddela. Den version av köpvillkor som gäller för din order är den du godkänner vid ditt köptillfälle.
Vi reserverar oss för prisändringar och sortimentsförändringar.
2. Beställning
Vetapotek.se förbehåller sig rätten att annullera order som innehåller felaktiga personuppgifter, om du har betalningsanmärkningar eller vid misstanke om bedrägeri samt vid felaktigheter som tryckfel, fel på produktinformation, tekniska problem eller andra yttre omständigheter som gör att vi inte kan fullfölja beställningen utan att betala ut skadestånd och andra påföljder.
Vill du ha hjälp att lägga en order, kontakta gärna vår kundtjänst: kundservice@vetapotek.se.
Beställningar som väger mer än 20 kilo kommer att delas upp i två paket och skickas med valt leveransalternativ. Receptbelagda läkemedel skickas också i separat paket med valt leveransalternativ. VetApotek förbehåller sig rätten att byta leveransalternativ vid behov.
Beställning som innehåller prenumeration kommer att skapas automatisk och en orderbekräftelse skickas ut till den epostadress du har angivit.
Skapade prenumerationer kan alltid avslutas eller pausas genom att logga in på vetapotek.se via MobiltBankID. På sidan "Prenumerationer" presenteras alla dina aktiva prenumerationer och dessa går att pausa i upp till 180 dagar eller avslutas helt med ett knapptryck.
Om en vara har utgått som ingår i en prenumeration så kommer inte denna vara att ersättas med någon likande utan utgå från den akiva prenumertionen. För att börja prenumerera igen på en liknande vara så måste ett ny prenumeration upprättas av kunden genom att göra ett nytt prenumerationsköp.
Samtliga prenumerationer fortgår till kunden själv avslutar dessa hos VetApotek.se eller den prenumererade varan har utgått eller Klarna inte godkänner orderlägningen.
2.1 Produktbilder och produktinformation
Förpackningsutseende så kan komma att uppdateras när leverantören byter design på produkten. Det kan hända att bilden på vetapotek.se skiljer sig från utseendet på den levererade förpackningen. Detta är ingen grund för retur eller reklamation av varan så länge innehållet stämmer överens med informationen på vetapotek.se
Samtliga bilder och information på vetapotek.se ägs av VetApotek eller leverantören. VetApotek tar inget ansvar för produktens funktion och vi reserverar oss för skrivfel kring produktinformation, tekniska fakta, bilagor och illustrationer.
Om du behöver hjälp med en produkt kan du alltid kontakta kundservice@vetapotek.se.
2.2 Priser
Samtliga priser på vetapotek.se presenteras med moms, momsen är redovisad i kassan och betalas av samtliga kunder. Vi reserverar oss för felaktigt angivna priser, kampanjpriser, prishöjningar och slutförsäljning. Vid felaktigt angivna priser, kampanjpriser, prishöjningar och slutförsäljning ger vi oss rätten till att mackulera ordern utan ersättningskrav från kund.
Vid prenumeration kan priset på en produkt gå både gå upp och ner pga prisuppdateringar. Eventulla prisändringar kommer inte att avviseras i förväg, de uppdateras utan förbehåll. För prenumeranter gäller lägsta aktiva pris på vetapotek.se, det betyder att vi kommer ge billigast giltiga pris på ordern.
2.3 Orderläggning
E-handelssystemet skickar automatiskt ut en orderspecifikation från systemet via e-post när du har lagt en order. Kontrollera noggrant att denna specifikation är korrekt och rapportera omgående eventuella felaktigheter till kundtjänst för korrigering. VetApotek förbehåller sig rätten att makulera felaktiga ordrar eller vid misstanke om bedrägeri samt vid förhöjd kreditrisk. Vi förbehåller oss också rätten att korrigera ordrar om vi inte kan leverera av någon anledning. Om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket och vice versa. Vid det tillfälle VetApotek ej har möjlighet att leverera produkterna i din order inom två veckor från orderläggande förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen. Detta informeras du om via mejl.
Vi skickar även ut ett automatiskt påminnelsemejl till dig som prenumererar på produkter innan kommande order i prenumerationen skickas från vårt lager.
Om vi inte kan skapa prenumerationsordern kommer vi att skicka förfrågan till Klarna om betalning en gång/dag under fem dagar. Om betalning inte går igenom pausas prenumerationen automatiskt. Dessa förfrågningar görs under nattetid.
När du köper receptbelagda varor får vetapotek.se ta del av dina elektroniska recept och våra farmaceuter kan kontakta dig och/eller förskrivare vid behov för att kunna hantera din beställning korrekt.
2.3.1 Hantering av personuppgifter
Ett köp är avtalat när VetApotek skickar en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgett vid ordertillfället. När du genomför en beställning innebär det att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn-, och person-, eller organisationsnummer registreras i VetApoteks kundregister.
3. Betalningsalternativ
VetApotek har avtal med Klarna och erbjuder därför flera olika betalningssätt i kassan. Klarna kan ändra sina betalningssätt utan att konsumenten kan hålla Vetapotek ansvariga för nedan listade betalningssätt. Du kan alltid kontrollera Klarnas villkor direkt på Klarnas hemsida för gällande kampanjer, avgifter och räntor.
Vid orderläggning som innehåller någon form av prenumeration så kommer endast de betalsätt som Klarna godkänner för prenumeration att presenteras.
Betalningsuppgifterna skickas alltid krypterade till Klarna. VetApotek förbehåller sig rätten att göra en egen kreditprövning och neka en beställning. Vid försenad betalning eller utebliven betalning tillkommer påminnelseavgifter samt dröjsmålsränta från Klarna. Vid frågor kring Klarnas betalningsalternativ eller frågor kring deras pågående handläggning för betalningar hänvisar vi till Klarnas kundtjänst.
3.1 Kortbetalning
Klarna erbjuder säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard. Kortuppgifter sparas endast hos Klarna, inte hos VetApotek. Avgift tas inte ut från varken VetApotek eller Klarna när kort används som betalningsmedel. Med reservation för felskrivning, kontrollera alltid kortavgifter hos Klarna.
3.2 Delbetalning
Klarna erbjuder delbetalning till den som blir godkänd hos Klarna, kreditprövningen sker direkt i kassan. För information om vad gällande årsränta är och gällande effektiv ränta samt lägsta belopp att betala per månad.
3.3 Fakturabetalning
Klarna erbjuder fakturaköp för godkända kunder. Fakturan har 14 dagars betaltid och inga avgifter tillkommer. För företag gäller 30 dagars betaltid och leveransen går alltid till samma adress som finns registrerad hos bolagsverket. Med reservation för felskrivning, kontrollera alltid betaltid, ränta och avgifter hos Klarna.
4. Leverans
Vi erbjuder fraktfri leverans, med det billigaste fraktalternativet, vid en order från 599 kronor inklusive moms. Vid ordervärde under 599 kronor inklusive moms tillkommer det en enhetsfrakt enligt våra leveransalternativ, se 4.2 nedan.
Tänk på att spara emballage och förpackningar för en eventuell retur eller reklamation. Inspektera alltid försändelsen direkt vid leverans och försäkra dig om att varan är oskadd. Ta ej emot en skadad vara, låt den alltid gå tillbaka med transportören.
VetApotek förbehåller sig rätten att slå ihop flera ordrar till samma leveransadress samt skicka via PostNord varubrev utan att någon ersättning utgår till kund. Vid orsaker som gör att vi inte kan leverera en beställning direkt kan vi göra de orderkorrigeringar som behövs för att leverera ordern på utsatt tid.
Om PostNord hemleveransen inte kunde ske på grund av att du inte har varit nåbar eller hemma vid överenskommen tidpunkt tas en avgift ut på 200 kronor per utkörningstillfälle. Om Airmee hemleverans inte kunde ske på grund av faktorer som gör din dörr otillgänglig kan det tas ut en avgift på 200 kronor per utkörningstillfälle.
Hämta alltid ut ditt paket, ej uthämtat paket räknas ej som ångerrätt eller öppet köp.
Vetapotek.se tar ut en avgift på 150 kronor när paket inte hämtas ut, detta för att täcka våra kostnader som returfrakt och andra avgifter. Tänk på att om du önskar returnera en order till oss måste du först hämta ordern för att sedan returnera den till oss, läs mer under rubriken Ångerrätt.
Narkotikaklassade läkemedel kommer alltid att levereras till ombud och kräva personlig utlämning.
4.1 Leveranstid
VetApotek hanterar receptorder på vardagar inom 24 timmar.
För lagerförda retailprodukter som foder, leksaker, kläder osv plockar vi din order efter 1-3 arbetsdagar. Vid högsäsong eller i tunga kampanjperioder kan det ta något längre tid. Kundtjänst kommer att kontakta dig med mer information om vi dröjer längre än 5 arbetsdagar med att hantera din order.
Leveranstiden räknas från att VetApotek har lämnat över godset till transportpartnern, vilket endast sker under vardagar.
I vissa delar av Malmö, Göteborg och Stockholm Sverige kan du få hemleverans även på lördagar och söndagar (gods avgår dock endast från VetApotek på vardagar)
VetApotek kan inte hållas ansvarig för leveransförseningar ej heller utgår det någon form av ersättning till dig, detta gäller även för varor som är slut i lager vid beställningstillfället.
4.2 Leveransalternativ
Vid order av receptbelagda läkemedel tillsammans med t.ex. foder skickas ordern i två olika försändelser.
Du väljer leveranssätt vid beställningstillfället, om du vill byta leveranssätt behöver du kontakta kundservice@vetapotek.se direkt när ordern är lagd. Vi hjälper dig så fort vi kan men garanterar inte att du kan byta. Har dock godset inte lämnats över till transportbolag så kan du som kund önska en avbeställning.
Som prenumerant kan du inte ändra leveransadress eller leveransmetod. Om dessa ska uppdateras behöver pågående prenumeration avslutas och en ny behöver startas. Dessa uppgifter tillåts inte ändras efter en prenumeration har påbörjats.
4.2.1 PostNord Varubrev
Om du väljer att få leverans med varubrev kommer PostNord att lämna paketet i brevlådan om möjligt, detta beroende på brevinkastets/brevlådans storlek. Se punkterna nedan för mer information.
- Maxvikt 2 kg. För varor över 2 kg är PostNord Varubrev ej valbart i kassan.
- Kostnad: 29 kr, fraktfritt från 599 kr
- PostNord Varubrev levereras hem utan kvittering, i/på postlådan eller utanför dörren. Narkotikaklassat läkemedel skickas alltid som PostNord MyPack Collect (till ombud) och kräver uthämtning med godkänd legitimation som överensstämmer med mottagaren av paketet.
- VetApotek förbehåller sig rätten att ändra leveransval till Airmee hemleverans eller PostNord MyPack collect (till ombud), utan kundens godkännande, om produkterna ej uppfyller kraven för PostNord Varubrev (vikt, storlek, innehåll),
4.2.2 PostNord ombud
Vid leverans till ombud väljer du själv valfritt ombud i kassan.
- Kostnad: 69 kr, fraktfritt från 599 kr
- Om vikten på ordern överstiger 20 kg skickas den i flera paket.
- Du måste ta med dig legitimation vid uthämtande av ordern.
4.2.3 Hemleverans med Airmee
- Maxvikt 25 kg.
- Om vikten på ordern överstiger 25 kg skickas den i flera paket.
- Kostnad: 59 kr, fraktfritt från 599 kr
- Hemleverans sker utan kvittens, Airmee tar alltid bild på leveransen.
- Du kan följa din leverans i Airmee-appen eller på deras hemsida från din spårningslänk
- Vid leveransbokning får du ett SMS och/eller mail med information och spårningslänk
- Du kan justera din leverans på Airmees hemsida eller i deras app
- I vissa delar av Sverige kan du få hemleverans även på lördagar och söndagar (gods avgår dock endast från VetApotek på vardagar)
- Har du portkod är det viktigt att du anger den via Airmees länk. Då kan Airmees chaufför komma in och slutföra leveransen till dig.
4.2.4 PostNord Hemleverans
- Hemleverans sker mot kvittens och du måste vara hemma för att ta emot paketet.
- Kostnad: 99 kr
- I Postnords app kan du själv välja att paketet ska lämnas utan kvittens.
- Beroende på transportbolag kommer antingen chauffören ringa och boka tid för utkörning eller så skickas ett SMS där val av tid och datum för utkörningen görs.
4.3 Övrigt
Utöver VetApoteks villkor gäller PostNord och Airmees villkor för tillhörande tjänster.
5. Avbeställning
En avbeställning kan endast ske om ordern ej har lämnat VetApotek genom att kontakta kundtjänst via epost: kundservice@vetapotek.se eller telefon 040 655 86 90
Tänk på att ha ditt ordernummer redo för snabbare hjälp.
Det utgår ingen avgift vid makulering av en order. Efter iordningsställande av produkterna makuleras ordern hos Klarna som återför pengarna eller makulerar fakturan beroende på betalningsalternativ. För mer information kontakta Klarna.
Har ordern redan lämnat VetApotek går det bra att göra en retur, tänk på att ej uthämtad paket inte ses som en retur.
6. Returer
Vid returer (ångerrätt, byten och reklamation) gäller följande:
- Alla lappar samt originalförpackningen måste finnas vara kvar i samma utförande.
- Produkten måste också vara fri från lukt, fläckar, märken och päls.
6.1. Ångerrätt
Du har ångerrätt när du handlar vissa produkter hos oss, ångerrätten gäller i 14 dagar efter du har fått leveransen och VetApotek står för returfrakten. Ångerrätten gäller för obrutna förpackningar och varan ska vara i oanvänt skick när den returneras.
Du kan inte lämna en retur till fysiskt apotek, däremot kan du komma och lämna den på lagret i Malmö. Om du vill returnera produkter vänligen kontakta kundtjänst på kundservice@vetapotek.se.
Var noga med att förpacka returen ordentligt, gärna i samma emballage som du fick den.
OBS! Ångerrätten gäller inte för receptbelagda läkemedel eller receptfria läkemedel. Dessa återbetalas heller inte. Läkemedel som kommer tillbaka till oss kommer alltid att destrueras. Ångerrätten gäller inte heller på foder eller kattsand, operationsdräkter, hygienartiklar och liknande som har öppnats.
Vid godkänt användande av ångerrätt återbetalas 100% av de returnerade varornas kostnad. Om någon frakt debiterades vid ordertillfället kommer denna inte att återbetalas då tjänsten redan är utförd.
6.2. Byte
Önskar du göra ett byte sker det på samma sätt som för en retur, varan skickas tillbaka till oss och vi krediterar varans värde efter avdragen returkostnad på 59 kronor, alternativt 99 kronor om vikten är över 20 kilo, genom Klarna. Därefter lägger du en ny order med en ny betalning. Pengarna återbetalas efter att returen är godkänd och vi har meddelat Klarna om returen.
Kontakta vår kundtjänst om du är osäker på hur ångerrätten eller om du vill ha hjälp med att göra en retur. Epost: kundservice@vetapotek.se
6.3. Reklamation
Har du fått en felaktig eller defekt vara kontakta kundtjänst för att avhjälpa felet.
Är du missnöjd med ditt reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden på www.arn.se. Vid en eventuell tvist följer Vetapotek alltid den allmänna reklamationsnämndens rekommendation. EUs gemensamma tvistlösningssida kommer du till om du klickar här.
För läkemedel på recept så kan du reklamera dessa för följande orsaker:
- trasiga tabletter
- felaktig färg, lukt eller smak
- trasig innerförpackning
- grumlig vätska
- sprayflaska som inte fungerar
Kontakta vår apotekspersonal för vägledning kring din reklamation på telefon 040-6558690 eller mail till radgivning@vetapotek.se
6.4. Smakgaranti
VetApotek erbjuder smakgaranti på alla foder till hund och katt, är ditt djur inte nöjd med fodret, dvs äter den det inte, kan du enkelt lämna in det hos oss eller välja att skicka in fodersäcken/våtmatskartongen till oss.
Smakgarantin gäller vid dessa tillfällen:
- 80% av fodret finns kvar i förpackningen
- Produkten finns i originalförpackning
- Ditt husdjur provar produkten för första gången
Smakgarantin gäller inte vid dessa tillfällen:
- Ditt husdjurs näringbehov har ändrats
- Bäst före-datumet har passerat
- Om du som djurägare har råkat köpa fel produkt och öppnat förpackningen
- Produktens fysiska egenskaper inte möter husdjurets behov
- Om hunden eller katten har avlidit
Observera att smakgarantin endast gäller i 30 dagar från köptillfället och att det måste finnas minst 80% kvar av fodret i varje påse/kartong. VetApotek återbetalar kunden när vi har fått tillbaka fodret i retur. Mejla oss på kundservice@vetapotek.se så hjälper vi dig så fort vi kan.
7. Transportskada
Har en transportskada uppstått är det viktigt att dokumentera den. Om leveransen skedde med chaufför måste du säkerställa att chauffören redogör för detta på transportsavin samt skriver en kommentar kring skadan. Vi rekommenderar dig att inte ta emot gods som är skadat. Om paketet hämtas ut via ombud ska ombudet skriva en kommentar kring skadan i sitt system. Därefter fotograferar du skadan och mailar till vår kundtjänst inom 48 timmar. Mailet ska innehålla bilder på skadan och ett ifyllt ”Anmälan om transportskada”-dokument.