Har du en allergisk hund?

Alla hundar kan drabbas av tillfälliga hudproblem, klåda eller hudinfektion någon gång i livet, utan att för den sakens skull ha en hudsjukdom eller allergi. Om din hund får återkommande problem med klåda, öroninflammationer eller öroninfektioner, mjäll eller andra hudirritationer bör du kontakta en veterinär som kan utreda orsaken till hundens problem. Din veterinär kan därefter rekommendera behandling eller veterinärfoder som kan lindra hundens besvär.​

Allergier hos hund som kan ge symptom i form av hudproblem

Hudproblem, klåda, mjällighet, överdriven pälsfällning och andra hud- och pälsproblem kan ofta härledas till allergi eller överkänslighet. Det finns olika typer av allergier som hunden kan drabbas av som kan ge liknande symptom från hud och päls. Kontakta din veterinär för att utreda vad besvären beror på.

Atopisk dermatit hos hund

En hund med atopisk dermatit reagerar på luftburna allergener i omgivningen som pollen, dammkvalster, förrådskvalster m.m. Genom att låta veterinären utföra ett så kallat pricktest på hunden eller genom att ta ett blodprov kan man ta reda på vilka allergener hunden reagerar på, och därefter ta fram ett vaccin som hjälper hunden. Det finns speciella foder som kan stödja din hund parallellt med behandlingen.

Fodermedelsdermatit hos hund

Foderallergi eller foderkänslighet (överkänslighet mot födoämnen) hos hund kan vara en bakomliggande orsak till mjäll, klåda, glanslös päls och hudbesvär hos hund. Hunden kan också visa symptom som magtarmbesvär och diarré, kräkningar, ojämn avföring och gaser. Med veterinärens hjälp kan man göra en allergiutredning som visar vilka fodermedel som hunden är allergisk mot.

En hund med  foderallergi är allergisk mot ett protein i fodret, ofta ett protein som hunden ätit mycket av och utvecklat en överkänslighet mot. Kyckling är ett vanligt protein i hundfoder, och därför har många hundar med fodermedelallergi utvecklat en överkänslighet mot just kyckling.

Symptom på foderallergi:

• Klåda. Om din hund kliar sig någonstans på kroppen, i öronen, ansiktet, armhålorna eller någon annanstans kan det vara ett tecken på foderallergi.
• Återkommande öronproblem eller öroninflammationer.
• Fukteksem (så kallade hot-spots) eller andra hudinfektioner.
• Hudutslag, svullnader eller knottror på hundens hud.
• Viktnedgång eller svårighet att gå upp i vikt.
• Hunden har magproblem med symptom som diarré, kräkningar, aptitlöshet, gasbildning.

Att diagnostisera foderallergi hos hund

För att din hund ska få hjälp med att lindra sina besvär så snabbt som möjligt rekommenderar vi att du kontaktar veterinären som kan hjälpa dig att utreda orsaken till hundens besvär. Veterinären kan hjälpa din hund genom att ställa hunden på så kallad eliminationsdiet, där din hund får äta ett särskilt allergifoder under en period. Därefter utförs en provokation där hunden återigen får äta det den tidigare ätit, för att ta reda på vad hunden reagerar på.

Behandla foderallergi hos hund

En hund med foderallergi (överkänslighet mot födoämnen) kan äta allergifoder livet ut. Man kan också prova att introducera en ny proteinkälla i taget för att se vilken proteinkälla som hunden inte utvecklat överkänslighet mot. Hunden kan med tiden utveckla allergi även mot proteinkällor den tidigare inte visat reaktioner på, man kan därför behöva byta proteinkälla flera gånger under hundens liv.

veterinärfoder för hundar med allergi

veterinärfoder för hundar med hudproblem​