Näring som stödjer kattens hud och päls

Katter är renliga djur som dagligen tvättar och putsar hela sin päls - en katt ägnar i regel mer än fyra timmar varje dag på pälsrengöring. Kattens päls berättar mycket om katthälsan. En sund katt ska ha en tät och jämn päls med en frisk doft – såvida den inte just varit på lådan eller rullat sig i något otrevligt. Det finns flera sätt att hjälpa din katt på vägen mot en blank päls och en frisk hud - foder och tillskott kan ge din katt support inifrån och ut.

Här kan du läsa mer om foder och tillskott för katter med hud- och pälsproblem som kan lindras med hjälp av speciella veterinärfoder, friskfoder eller med fodertillskott som stödjer hud och päls. Klicka på länkarna nedan för att komma till det avsnitt du önskar läsa mer om.

Veterinärfoder för katter med hudproblem >>
Fodertillskott som hjälper katten med hud och päls >>
Friskfoder för katter med känslig hud och päls >>
Viktiga ingredienser för hud och päls >>

Om kattens päls är matt och gles, eller om den fäller onormalt mycket hår, kan det bero på underliggande sjukdom, allergi, svampinfektion eller parasitangrepp. Kattens hud ska vara fri från rodnader, eksem, utslag, mjäll och sår. Så fort du upptäcker något av dessa symptom är det dags för ett veterinärbesök så att ni kan få hjälp att utreda vad problemen beror på.

Veterinärfoder för katter med hud- och pälsproblem

Ett veterinärfoder är en dietisk kost som ges i samråd med veterinär som en del i en behandling. På VetApotek hittar du flera dietfoder för katt med hudsjukdomar som exempelvis atopisk dermatit eller seborré. Vi har även veterinärfoder som används för katter med foderallergi, hudinfektioner och allergiska reaktioner i samband med t.ex. insektsbett eller svampinfektion.

Till veterinärfoder för hud & päls >>

Är din katt allergisk?

Att din katt visar tillfälliga symptom på hudproblem, öronbesvär eller klåda behöver inte betyda att katten lider av hudsjukdom, allergi eller överkänslighet. Om problemen är återkommande bör du dock kontakta en veterinär som kan hjälpa dig att ta reda på orsaken till kattens besvär. Om din katt visar symptom och besvär som hudproblem med klåda, utslag, öroninflammation eller andra hudirritationer kan det vara ett tecken på att katten har foderallergi (överkänslighet mot födoämnen) eller allergi mot luftburna allergener i omgivningen (t.ex. pollen eller dammkvalster). Kontakta din veterinär för att få hjälp att utreda vad kattens besvär beror på.

Fodertillskott för kattens hud och päls

Som tidigare nämnt kan en matt och torr päls eller pälsavfall vara symptom på underliggande sjukdom eller parasitangrepp hos katten. Men det kan också bero på att den av olika anledningar inte får i sig alla näringsämnen som den behöver för att bibehålla en frisk och glansig päls. En kisse som drabbats av svamp, eksem, mjäll eller klåda kan behöva komplettera sin dagliga kost med näringstillskott som främjar pälsen genom att mjuka upp och återfukta huden. Omega 3 och 6 är en vanlig tillsats för behandling av både katter och människor med hudproblem. Även vitamin B och E bidrar till att hålla pälsen och huden i bra skick. Hos oss på VetApotek kan du välja mellan olika näringstillskott från kvalitetsmärken som Nutrolin, Svenska DjurApoteket, Dr Baddaky, Boehringer Ingelheim eller Aptus. Vi har allt från vitaminkomplex och omega 3-kapslar, till blodpulver, kelp och laxolja som stödjer hud, päls och klor hos din fyrbenta vän.

Till fodertillskott för hud & päls >>

Friskfoder som främjar kattens hud och päls

Det finns mycket du kan göra för att bidra till en frisk hud och päls och förebygga hudåkommor hos din friska katt. Att borsta kissen gynnar både relationen er emellan samt hjälper katten att hålla pälsen ren och glansig, undvika tovor och minska risken för hårbollar. Men precis som med oss människor så kommer skönhet och hälsa inifrån – då är kosten a och o. Det finns en uppsjö av kattfoder som är speciellt utvecklade för att bibehålla en frisk och glansig päls, både för katten med känslig hud, samt förebyggande foder för katter som är helt friska. Hos oss på VetApotek hittar du en mångfald av päls- och hudsupporterande våt- och torrfoder för katter och kattungar av alla raser. Se exempelvis Purina Pro Plan Cat Elegant Optiderma, Hill's Science Plan Sensitive Stomach & Skin, Bozita Feline Hair & Skin, och Royal Canin Hain & Skin Care alla utvecklade i samarbete med veterinärer och näringsexperter.

Viktiga ingredienser för hud & päls

Ett hud- och pälsstödjande foder ska vara rikt på protein och innehålla nyttiga näringskomplex som omega-fettsyror, vitaminer, aminosyror och antioxidanter. Andra viktiga näringsämnen för en frisk hud är biotin, zink och koppar. Dessa bidrar tillsammans till att bibehålla en sund fuktbalans i huden, stärka immunförsvaret, främja hudens skyddande barriär och bildandet av nya hudceller, vilket ger en synligt friskare och härligt glänsande päls.

Protein & fettsyror

• Taurin (aminosyra) – främjar och stärker hud & klor
• Omega 3 & 6 – antiinflammatorisk & immunförsvarsförstärkande, främjar uppbyggnad av hudbarriären och stödjer en sund fuktbalans i huden
• Hydroliserat protein – protein som behandlats (sönderdelats) för att minska risken för utveckling av foderallergi