Veterinärfoder och foder för speciella behov

En del hundar och katter kan behöva ett speciellt foder för att må bra: ett veterinärfoder som hjälper djuret vid konstaterad allergi, diabetes eller annan sjukdom. Det finns även friskfoder som täcker speciella behov, anpassat efter exempelvis hundens ålder, ras eller aktivitetsnivå.

Här samlar vi information kring hundfoder och kattmat som är speciellt framtagna för att tillgodose djurets behov. Klicka på det avsnitt du önskar läsa mer om.

Veterinärfoder eller friskfoder?
Veterinärfoder hund
Veterinärfoder katt
Friskfoder för hundar och katter med speciella behov

Veterinärfoder eller friskfoder?

Ett veterinärfoder ges till hunden eller katten som besökt veterinären och fått en sjukdomsdiagnos. Din veterinär hjälper dig att välja ett foder som kan lindra sjukdomsbesvären hos din hund eller katt. Så länge din hund eller katt går på en veterinärmedicinsk diet ska du gå på återbesök med jämna mellanrum för att kontrollera ditt djurs hälsa - tänk på att ett veterinärfoder inte kan ersätta medicin eller annan behandling som ditt djur behöver till följd av sin sjukdom.

Ett friskfoder ges till friska hundar och katter, men det kan ändå vara speciellt utformat för att hjälpa ditt djur att bibehålla en god hälsa genom att vara anpassat efter hunden eller kattens behov. Det finns friskfoder för kastrerade eller steriliserade hundar och katter, dietfoder som hjälper överviktiga djur att nå och behålla en hälsosam vikt, friskfoder för djur med känslig hud och päls, speciella rasfoder eller foder anpassade för att tillgodose behovet hos äldre hundar och katter.

Veterinärfoder för hund

Om din hund blivit diagnostiserad med en sjukdom eller ett hälsoproblem så kan din veterinär rekommendera dig ett speciellt veterinärfoder som kan hjälpa din hund. Veterinärfoder kan inte köpas i vanliga djurbutiker. Hos VetApotek hittar du veterinärfoder av samma varumärken och till samma kvalitet som hos din veterinärklinik - till konkurrenskraftiga onlinepriser.

Klicka på bilden här ovanför för att komma till samtliga veterinärfoder för hund. Där kan du sedan filtrera efter kategori för att hitta ett veterinärfoder som är anpassat efter din hunds sjukdomstillstånd.

Veterinärfoder för hundar med magtarmsjukdom

En del hundar som har problem med mage och tarm blir rekommenderade ett särskilt dietfoder av veterinären som kan lindra besvären. Det kan handla om hundar med akut eller kronisk diarré, inflammatorisk tarmsjukdom, magkatarr (gastrit), obalans i tarmkanalen eller andra magtarmrelaterade åkommor. Vi har ett brett sortiment veterinärfoder för hundar med konstaterad magtarmsjukdom, bland annat Royal Canin Veterinary Dog Gastrointestinal torrfoder och Royal Canin Veterinary Dog Gastrointestinal Loaf.

Köp veterinärfoder för magtarmsjukdom >>

Veterinärfoder för hundar med allergi

Allergi hos hund kan vara outhärdligt och leda till besvär som klåda, öroninflammationer, tassproblem och hudproblem. Med rätt allergidiet kan du hjälpa din hund till ett gladare och friskare liv. För allergiska hundar finns exempelvis Purina Veterinary Diets Hypoallergenic och Specific COD-HY Allergen Management Plus.

Köp Veterinärfoder för Allergi >>

Veterinärfoder för hundar med övervikt

Precis som hos människor kan övervikt hos hund leda till diabetes, kärlsjukdomar och andningsproblem. Dessutom överbelastas lederna av den extra vikten, vilket kan orsaka artros. Fetma hos hund förebyggs med ett lämpligt dietiskt hundfoder – rådfråga veterinär om vad som är lämpligt för just din fyrbenta vän. På VetApotek hittar du ett komplett sortiment av veterinärfoder som hjälper hundar med konstaterad övervikt eller med behov av en viktkontrollerad kost. Ett lägre kaloriinnehåll i kombination med proteiner, näringsämnen och fibrer håller vovven mätt längre samtidigt som fettförbränningen stimuleras.

Köp Veterinärfoder övervikt >>

Veterinärfoder för katt

För dig som har en katt som blivit undersökt av veterinär och diagnostiserats med exempelvis njursjukdom, övervikt, sjukdom i urinvägarna, diabetes eller allergi finns speciella veterinärmedicinska kattfoder som kan hjälpa din katt med sjukdomsrelaterade besvär. För katter med kronisk njursvikt finns veterinärfoder som stödjer njurfunktionen, katter med foderallergi eller foderintolerans kan behöva ett hypoallergent foder eller annat veterinärfoder för katter med allergi och för överviktiga katter eller katter med diabetes mellitus finns särskilda veterinärfoder för viktkontroll.

Veterinärfoder ses som en del av kattens behandling och ersätter inte övrig medicinering eller behandling. Veterinärfoder kan inte köpas i vanliga djurbutiker. Hos VetApotek hittar du veterinärfoder av samma varumärken och till samma kvalitet som hos din veterinärklinik - till konkurrenskraftiga onlinepriser.

Klicka på bilden ovan för att komma till samtliga veterinärfoder för katt. Där kan du sedan filtrera efter kategori för att hitta ett veterinärfoder som är anpassat efter din katts sjukdomstillstånd.

Friskfoder för hundar och katter med speciella behov

Även om din hund eller katt inte har en diagnostiserad sjukdom så kan den ha speciella behov eller en livssituation som gör att den mår bra av ett särskilt anpassat foder.

Friskfoder vid övervikt eller tendens till viktökning

Om din hund eller katt har lätt att lägga på sig extra hull kan du med fördel servera ett lightfoder med kontrollerad energimängd. Royal Canin's Light Weight Care är en foderserie speciellt framtagen för hundar och katter som tenderar gå upp i vikt.

Seniorfoder för hund och katt

När din fyrbenta vän börjar bli grå om nosen kan ett speciellt seniorfoder hjälpa din hund eller katt att åldas med hälsan i behåll. Ett foder för äldre hundar och katter innehåller högkvalitativt protein, viktiga fettsyror och anpassat fiberinnehåll som hjälper till med matsmältningen. Royal Canin's Ageing-serie innehåller hund- och kattmat som tillgodoser behoven hos din åldrande hund eller katt.

Friskfoder för känsliga hundar och katter

En del hundar och katter kan ha känslig hud utan att för den sakens skull lida av allergi eller hudsjukdom. Du kan med fördel servera din känsliga hund eller katt ett foder speciellt anpassat för djur med känslig hud. Purina Optiderma är en foderserie för hundar och katter med känslig hud.

Här nedanför hittar du utvalda veterinärfoder och friskfoder för hundar och katter med speciella behov.