Så kan du stötta din häst vid magtarmbesvär och lös avföring

När hästen mår som den ska är avföringen fast och formad till "bollar". Att hästen någon gång drabbas av vattnig eller lös träck är ett vanligt problem som många hästägare stöter på. Om hästen i övrigt mår bra beror besvären ofta på en rubbning av den känsliga tarmfloran i grovtarmen. Ordningen i magen kan då återställas genom att man hittar orsaken till rubbningen och arbetar aktivt för att återställa balansen i tarmen.

Så bör hästens träck se ut om allt är som det ska.

Ta reda på varför din häst har lös avföring

Om din häst har vattning, lös eller rinnig avföring är det viktigt att i första hand ta reda på den bakomliggande orsaken. Denna typ av besvär kan vara tecken på sjukdom eller magsår, bero på förändringar i foderstaten, för lite grovfoder eller komma som en reaktion på stress i samband med exempelvis stallbyte eller tävling. Om din häst lider av allvarlig och mycket vattnig diarré, har feber, koliksymptom eller går ner i vikt bör du omedelbart kontakta veterinär för att få hjälp att utreda orsaken till problemen.

Så kan foderstaten hjälpa till att hålla ordning på hästens mage

Bland de många orsakerna som kan ligga bakom lös avföring så finns det ett par foderrelaterade orsaker som hör till de vanligare: plötsliga foderbyten, för lite grovfoder eller för mycket kraftfoder.

Fiber och grovfoder ska utgöra största delen av foderstaten

Oavsett om du har en tävlingshäst i toppkondition eller en pensionerad trogen vän i stallet så ska grovfoder (så som gräs, hö eller hösilage) alltid utgöra den största delen av hästens föda. Mängen bör motsvara minst 1,5% av hästens kroppsvikt per dygn och vara av god kvalitet. Får hästen för lite grovfoder och därmed fiber så kan den drabbas av besvär som lös avföring.

Var försiktig med snabba förändringar i hästens foderstat

Om du ska göra ett foderbyte så är det viktigt att detta sker succesivt och inte från en dag till en annan. Om bytet går för snabbt är risken stor att hästens tarmflora och den mikrobakteriella populationen i tarmen störs och orsakar hästen besvär. Gör förändringarna eller bytet gradvis under 7-10 dagar så att hästens tarmflora hinner anpassa sig och magen håller sig lugn och stabil.

För mycket kraftfoder och spannmål

Hur mycket kraftfoder hästen ska äta är ett ständigt återkommande ämne. Om foderstaten består av en stor del kraftfoder så finns det en risk att hästen får i sig stora mängder stärkelse. Hästens förmåga att bryta ner stärkelse i tunntarmen är begränsad. En för hög mängd stärkelse kan därför innebära att icke nedbruten stärkelse når grovtarmen, vilken kan ställa till problem för hästen som då kan drabbas av lös avföring och en rubbad mikrotarmflora.

Fodertillskott som stöttar mage och tarm

Även om din häst har en korrekt anpassad foderstat kan den ändå drabbas av tillfälliga störningar i mage och tarm. Det kan bero på stress, hård träning och tävling eller att hästen utfodras med konsververat grovfoder som exempelvis hösilage. Det kan då vara en god idé att ge hästen extra stöd genom prebiotiska och probiotiska fodertillskott som kan hjälpa till att upprätthålla en god magtarmhälsa.

Probiotika och prebiotika för en god tarmflora

Det finns en mängd varianter av fodertillskott som ska hjälpa till att återställa balansen i hästens tarmflora och gynna goda tarmbakterier. Dessa innehåller vanligen probiotika och prebiotika:

Probiotika är levande mikroorganismer som ökar mängden goda bakterier i tarmen.

Prebiotika är näring till de goda tarmbakterierna och undertrycker skadliga bakterier.

Postbiotika känns kanske nytt för dig? Det är ett nytt tillskott till hästens kost som tillför ytterligare näring till probiotikan och främjar de goda bakteriernas tillväxt, hjälper till att stärka immunförsvaret och håller de dåliga bakterierna under kontroll. Postbiotika finns i NAF GastriAid och i NAF GastriVet, två fodertillskott som på olika sätt ger stöd för hästens magtarmhälsa.

När rekommenderas GastriAid?

• Vid ett stressat magtarmsystem
• Svårigheter att bibehålla hullet
• Känslighet vid foderbyte