Hur du bäst tar hand om din hund

För en frisk hund är...

Normaltemperatur 37,5-39,0 grader

Normal hjärtfrekvens 70-100 slag/minut

Normal andningsfrekvens i vila 10-30 andetag/minut

Följande fakta är hämtad från Djurvårdguiden.

Foder

Genom att ge din hund ett hundfoder anpassat efter just din hunds livsstil, egenskaper och behov kan du se till att ge hunden de bästa möjliga förutsättningrana för ett sunt och aktivt liv. I vår foderguide har vi samlat infomation om olika fodertyper och deras funktioner. Vi hoppas att det kan hjälpa dig när du ska välja vilket foder du serverar din bästa vän!

Till foderguiden >>

Vanliga hälsoproblem

Feber

Länk till Djurvårdguiden

Det är svårt att enbart genom beröring avgöra om en hund har feber. Den kan vara varm om nosen ifall den exempelvis legat i solen eller varit ute på en rask promenad. Många hundar har våt nos, men inte alla och inte alltid, så eventuell torr nos är inte heller ett sjukdomssymtom. Hundars kroppstemperatur ligger normalt högre än människors, vilket gör att vi kan uppleva att de känns onormalt varma när vi känner med handen på hårlösa områden, även när de är friska och feberfria. Det enda sättet att säkert veta om hunden har feber är genom att ta tempen när hunden har hållits i vila i minst 20 minuter (och ej i extremtemperaturer).

Feber kan också ge andra, mer ospecifika symtom:

Nedsatt ork, hunden är tröttare än vanligt
Försämrad aptit
Ökad törst
Flåsighet, ibland oro
Tandköttet ser rödare ut än vanligt

Förgiftning

• Choklad
  • Råttgift
  • Läkemedel
  • Liljor och andra växter
  • Lök
  • Russin och vindruvor
  • Glykol

Många förgiftningar ser man inte på en gång. Symtomen kan komma efter en tid och dessutom vara diffusa. Det kan handla om att djuret får feber, är trött, hängigt, inte vill äta eller får bleka slemhinnor. Akuta symtom kan var att djuret kräks, får diarré, andas hastigt eller är ”speedat”.

Ätit främmande föremål

Symptom

Ofta vet djurägaren inte att hunden har svalt en främmande kropp. Det uppdagas först när hunden får mag-tarmbesvär. Symtomen kan vara alltifrån lindriga till mycket allvarliga. Det beror på var det nedsvalda fastnar.

Symtomen brukar bestå i att hunden drabbas av:

Kräkningar
Diarréer
Buksmärtor
Upphörd aptit
Hunden slutar dricka och drabbas av vätskebrist.
Försämrat allmäntillstånd.
Utebliven avföring om något täpper till tarmarna helt.

Det är naturligtvis så gott som omöjligt att hålla allt som en hund kan smaka på ur vägen. Men man kan ändå göra sitt bästa för att minska tillgången till främmande föremål för hunden, exempelvis lägga nappar och dylikt utom räckhåll.

Tack och lov lugnar de flesta sakätare ner sig med åren.

Dålig andedräkt

Länk till Djurvårdguiden

Hund med dålig andedräkt orsaker:

Hunden har ätit något illaluktande. Hundar gillar att smaka på och äta lite allt möjligt och en vanlig orsak till illaluktande munhåla är helt enkelt att hunden ätit något illaluktande såsom avföring från ett annat djur.

Inflammerade läppveck. Hundar har ofta små veck i huden vid läppen. Där kan mat och saliv ansamlas och bli en grogrund för bakterier. Bakterietillväxten kan ge mycket dålig lukt. Vid inflammerade läppveck är hunden ofta öm om läpparna och huden kan vara rodnad.

Inflammerade tandfickor i munnen. Hundar kan också ha fickor inne i munnen där mat kan fastna, bakterier växa till och dålig andedräkt uppkomma. Tandköttet kan svullna, ömma och bli rött.

Även skador i munnen kan leda till bakterietillväxt och dålig andedräkt.
Olika tandproblem är en mycket vanlig orsak till dålig andedräkt hos hund.

• Tandköttsinflammation
  • Tandsten
  • Tandlossning
  • Trasiga, inflammerade tänder

Andra sjukdomar som kan ge dålig andedräkt:

• Njurproblem
  • Tumörer i mun och svalg
  • Nervskador som gör att hunden inte kan svälja ned maten ordentligt. Det är dock ovanligt.
  • Hund dålig andedräkt från magen

Dålig andedräkt kan också bero på olika mag-tarm-problem, t.ex. magkatarr.

Tandsten

Länk till Djurvårdguiden

Det vi kan göra för att undvika tandsten och andra tandproblem hos våra hundar är förebyggande tandvård. Alla hundägare bör se över sin hunds tänder och borsta dem varje dag så att all plack försvinner.

Plack börjar bildas igen direkt efter borstningen och det är därför man behöver borsta hundens tänder dagligen. Det viktiga är den mekaniska rengöringen så tandkräm behövs egentligen inte, men den kan vara populär hos våra hundar på grund av sin doft och smak.

Hundens tänder ska vara vita och tandköttet ljust rosa. Vissa kan dock, precis som i hud och päls, ha mörk pigmentering även i tandköttet.

Det är viktigt för hundens hälsa och välbefinnande att deras tänder och tandkött hålls friska, så borsta din hunds tänder varje dag!

Behöver du hjälp?

Få personlig rådgivning om dina recept och läkemedel.

040 655 86 90

info@vetapotek.se

Söker du råd och hjälp för djur ber vi dig boka en tid hos veterinär.

Boka tid hos veterinär